Önálló, magabiztos gyereket szeretnél nevelni? Örülnél, ha kiderülne, miben tehetséges és mi az, ami igazán érdekli? Szeretnéd, hogy a tanulás ne nyűg legyen számára, hanem egy izgalmas kaland? Akkor ismerkedj meg Maria Montessori módszerével!
Ki volt Maria Montessori?
Montessori 1870-től 1952-ig élt. Ő volt az első nő Olaszországban, aki orvosi diplomát szerzett. Értelmi sérült gyerekekkel kezdett foglalkozni, és rájött, hogy gyógyszerek helyett a gyerek tiszteletét szem előtt tartó pedagógiával lehet náluk fejlődést elérni. Később egy olasz óvoda vezetője lett a szegénynegyedben. Szembemenve az akkori felfogással elkezdte átültetni a sérült gyerekekkel szerzett tapasztalatait az egészséges, de szociálisan hátrányos helyzetű óvodások fejlesztésébe, és csodás eredményeket ért el. Elve az volt, hogy minden gyerekben hatalmas lehetőségek rejlenek, és csak akkor tudnak felszínre jönni, ha megfelelő, szeretetteljes, támogató környezet veszi körül őket. Ezzel új pedagógiai rendszert alkotott.
Mik azok az érzékenységi periódusok?
Maria Montessori egyik fő felismerése volt, hogy a gyerekeknek érzékenységi periódusaik vannak, és szivacsként szívják magukba a tudást, ha az információkat a megfelelő, fogékony időszakjukban kapják meg.
Ez egyébként a felnőtteknél is így működik. Gondolj csak bele, hogy biztos neked is volt már olyan időszakod, amikor mondjuk nagyon felkeltette az érdeklődésedet egy idegen nyelv, egy hangszer, vagy szerettél volna megtanulni salsát táncolni. Egyszer csak belevetetted magad, és mivel nagyon érdekelt, pikk-pakk hatalmasat fejlődtél benne. Ugyanakkor egy kötelező olvasmánnyal vagy feladattal, amihez semmi kedved nem volt, nagyon lassan haladtál. Ha pont a jó időpontban nem tudtál volna nyelvtanfolyamhoz, zenetanárhoz vagy táncoktatóhoz jutni, akkor valószínűleg az érdeklődésed lecseng. Sosem kezdesz bele újra, vagy már nem olyan nyitottsággal.
A gyerekek is pont így működnek. Ha tanrend szerint meghatározzák számukra, mikor kell tanulniuk a szorzótáblát és mikor a történelmi évszámokat, valamint be kell magolniuk a bolygók méret szerinti sorrendjét, miközben ők szívesebben figyelnének meg egy madáretetőt, borítékolható, hogy rövid időn belül elmegy a kedvük az iskolától és a tanulástól. Ha viszont a gyereket megfigyelve mindig azokról a területekről kap a korának és érdeklődésének megfelelő információkat, amire épp nyitott, akkor ugyanúgy meg fog tanulni írni, olvasni és számolni. Csak lehet, hogy nem ugyanakkor, mint a szomszéd, hasonló korú kisgyerek.
Így történhet meg, hogy vannak 3 évesek, akik már ki tudnak olvasni szavakat és le tudnak írni nyomtatott nagybetűkkel szinte bármit, hiszen érdekelte őket és magukba szívták, míg sokaknak még iskolás korukban is komoly erőszakkal kell rávenniük magukat az írás-olvasás tanulására. Nincs meg hozzá a lelkesedésük és nem is szeretik annyira, mint aki saját érdeklődéséből vágott bele. Márpedig az egy életre meghatározhatja egy gyerek tanulását és munkáját, hogy szeret-e olvasni, írni, számolni és úgy általában megtanulni valami újat.
Az első 6 év jelentősége
A Maria Montessori módszere szerint a legfontosabb időszak a gyermek életének első 6 éve. Ezt a periódust ki kell használni a játékos fejlesztésére. Tapasztalathoz és ingerekhez kell hozzásegíteni, figyelve az érdeklődésére, hogy mikor milyen érzékenységi időszakában van. Az így kialakult agyi, idegi kapcsolatok adják majd a jövőbeni tanulás és viselkedés alapját.
A Montessori eszközök 5 csoportba tartoznak: matematikai, nyelvi, érzékelési, praktikus és kozmikus. Így 5 különböző szempont alapján fejlesztik a gyereket.
Maria Montessori ihlette fejlesztő eszközök a hétköznapokban
Kevesen tudják, hogy a hagyományos, állami oktatási intézményekben is hétköznapi szinten használnak olyan eszközöket vagy fejlesztéseket, amely Maria Montessori nevéhez fűződnek. Ilyen például a gyerekbútorzat (kisszék, kisasztal, iskolapad), a kicsi szaniterek (gyerek wc, gyerekmosdó), de akár a nyitott polcos berendezés is. Innen a gyerekek könnyen le tudják venni a kiválasztott eszközöket. Ma már el sem tudjuk képzelni, de az olasz orvosnő munkássága előtt felnőtt méretű bútorok között kellett az óvodákban, iskolákban otthonosan érezniük magukat a gyerekeknek.
A Montessori oktatás előnyeit általánosan elismerik a pedagógiában. Sok óvodapedagógus és tanár mondja, hogy jó lenne Montessori-eszközökkel felszerelni az állami intézményeket is. Azonban ezek igen költségesek, ezért nem tudnak pl. a fejlesztő játékok minden óvodába bekerülni.
További szempontok a Montessori pedagógia kapcsán:
- „Segíts, hogy egyedül csinálhassam!” – ez talán a legismertebb Montessori mottó. Üzenete, hogy hagyjuk a gyereket önállóan csinálni azt, amit szeretne és tud. Hagyjuk önállósodni, megtapasztalni a saját képességeit, és segítsünk, ha kéri!
- Kerüljük a hangos parancsosztogatást, a büntetést. Segítsük, motiváljuk a gyereket abban, amilyen tevékenységet éppen végez! Ha hibázik, adjunk lehetőséget a kijavítására!
- A gyerek saját fejlődési ütemét biztosítsuk! A sürgetés, a kötelező „tanulnivaló” ráerőltetése olyan szakaszban, amikor nem fogékony rá, nem célravezető.
Szimpatikus a Montessori szemlélet?
Magyarországon is több Montessori óvoda és iskola működik, de az otthoni gyerekszobát is be lehet rendezni ilyen nevelési szemlélet alapján, nyitott, jól átlátható polcokkal, amit a gyerek elér. Ezen kívül beszerezhetsz Montessori ihlette játékokat, amelyek közül itt az Anyaparadicsom oldalán is válogathatsz.