1991.december 6. Hajnalban egy kislány meglátta az ablakban elhelyezett kiscsizmában élete első Barbie babáját…
Tudjátok, azt az igazit, nem az utánzatot – bár akkor még nem volt telítve a piac olyan játékokkal, melyek csupán gyenge másolatai az eredeti verziónak. A kislány családjának akkoriban nem futotta Barbie házra, és nem is volt természetes, hogy mindenkinek jut.
A kislány halkan kikelt az ágyból, és felébresztette testvérét, majd még az éjszakai sötétségben elkezdtek JÁTSZANI.
És, hogy mégis hogyan lett Barbie ház?
Karácsony előtt a kislány apukája fényfüzéreket szerelt fel bizonyos boltok ablakába. De ezek nem olyan maroknyi lámpások voltak, mint manapság, hanem jó nagy, hosszúkás, ám lapos, tetővel és alj résszel ellátott kartondobozokba fértek csak bele. Ebből a dobozból jó néhány volt, és ha hiszitek, ha nem, a kiürült csomagolási kellékekből egy kis kreativitással csodálatos Barbie ház készült el. - mesélte Györgyi.
A digitális eszközök és modern játékok mögött még létezik egy mesevilág. Oda megyünk, velünk tartasz?
Minden gyermekben ott rejtőzik egy fantáziavilág és nem csupán a boldogabb gyermekkor miatt szükséges teret adni ennek, hanem azért, mert játék közben fejlődik többek között a kreativitás, az eszközhasználat és a problémamegoldó képesség.
Engedd, hogy a kanapéból és néhány díszpárnából busz készüljön. Vedd meg rá a jegyed és vésd emlékezetedbe örökre gyermeked arcát, amint vezeti azt a képzeletbeli hatalmas járművet, és Te rajta ülsz.
Gyere velünk és olvass tovább, mert gyakorlati tippeket adunk egy egyszerűbb gyerekkor megvalósításához, amely hozzásegítheti gyermekedet ahhoz, hogy magabiztos és talpraesett felnőtté váljon. Terítékre kerülnek az újhullámos “divat” játékok és a kütyük szembeállítva például a Montessori-módszerrel és a készségfejlesztő játékok nyújtotta előnyökkel. Beszélünk arról, hogyan segíthetjük gyermekünket a nem irányított, igazi és ösztönös játékban.
Gyakorlati tippek gyakorló, és tudatos szülőknek, nagyszülőknek, keresztszülőknek és mindenkinek, aki gyerekekkel kapcsolódik.
Valld be, hogy szoktál Te is nosztalgiázni gyermekkorod játékait idézve
A szülők a legjobbat szeretnék adni gyermeküknek, és ez anyagi helyzettől független. Egy szűkebb pénztárcával rendelkező szülő épp úgy a legjobbat keresi, mint a tehetősebb.
Az pedig, hogy ki mit tart a legjobbnak, nagyon sok dologtól függ. Gyakori, hogy ha mi gyermekként nem kaptunk meg valamit, ami után rettenetesen vágyakoztunk, akkor azt szeretnénk megadni a gyermekünknek, ha van rá lehetőségünk.
“Az én gyermekkoromban elképesztően menőnek számított a lábbal hajthatós kisautó. Irigykedve néztem a többi gyereket, akiknek volt, és minden karácsonykor reméltem, hogy a mi karácsonyfánk alá is kerül egy. De soha nem történt meg, én pedig még felnőttként sem felejtettem el ezt a szívfájdalmamat. A gyermekeimnek pedig - mint azt sejthettétek - bizony megvásároltam.” - írta nekünk Anna.
Vannak játékok, amelyekhez egyszerűen ragaszkodunk, amelyek jó emlékeket ébresztenek bennünk. Miért? Gyakran éppen a közös játék élménye miatt. A Hugo Hami (ma már békás verziója az elterjedt), amelynek csattogásánál csak a játékosok nevetése volt hangosabb. A Fekete Péter, aminek a végén biztos volt legalább egy durcás kisgyerek, akit a mai napig emleget a család. A Ki nevet a végén, amely legalább annyira vérremenő küzdelmet jelentett mint ma az UNO. “Bezzeg, az én időmben”, hallottuk sokszor, majd mondjuk ma a saját gyerekeinknek.
Megtanultunk együtt játszani, megtanultunk nyerni és veszíteni. A nyári bunkerépítés igazi csapatmunka volt, és rengeteg, rengeteg kitalált történet főhősei lehettünk akár a gyerekszobában, akár a kertben.
De térjünk vissza a jelen korba és arra, mire érdemes a mai lehetőségek és kihívások között figyelni, ha tudatosan szeretnénk támogatni a gyermekek cseperedését.
Sikeres felnőtt a gyerekszobából? Tényleg ennyire előre kell szaladni?
Az ember lánya még ki sem lépett újszülöttjével a kórház kapuján, már szembetalálkozik a “fejlesztés” kifejezéssel. Már pár hetes kortól lehet fejleszteni, ezért van a babaúszás, fejlesztő tornák babáknak, majd ahogy nő-nőddögél, úgy az életkorának megfelelő foglalkozásokkal fejleszthetőek érzékszerveik, mozgásuk, készségeik.
A fejlesztést most hagyjuk meg a szakembereknek, és nézzük meg, mit tehetünk mi szülőként azért, támogassuk gyermekünket cseperedése, fejlődése során.
De várjunk csak… honnan tudjuk, hogy jó úton haladunk? Onnan, hogy a gyermek mielőbb megtanul vonalon belül színezni? Vagy pikk-pakk elsajátítja a cipőfűző megkötését? Netán szépen szót fogad az óvó néninek, tanító néninek és mindig köszön a konyhás néninek is? Elsőként végez a feladataival és segít a többieknek is?
A sikeres felnőtté váláshoz véleményem szerint ezek kellenek: önbizalom, kreativitás, problémamegoldó-képesség, magabiztosság, segítőkészség. És ez a lista bizony nem áll meg itt, de ezek mindenképpen rajta kell legyenek.
Mégis, hogyan tudjuk mindezekkel “felvértezni” gyermekünket? A legmodernebb, hiper-szuper önjáró játékokkal? Egyáltalán, kellenek ehhez a játékok?
2022: A gondolkodásra cseppet sem ösztönző játékok felsorakoztak a játékboltok polcain
Mondják, hogy a gyerekeket fel kell készíteni az életre. De ez mégis mit jelent? Mutassam meg a 6 évesemnek, hogyan kell adóbevallást kitölteni? Az iskolással számoljunk áfát, a zsebpénze egy részét pedig adózza le, hogy mosunk és főzünk rá?
Éppen elég, ha hagyjuk gyereknek lenni, hogy aztán teljes értékű felnőtté válhasson. Ehhez azonban olyan gyermekkora van szüksége, amely során olyan útravalót kap, amit felnőtt korában is tud hasznosítani.
Mi kell ehhez?
Digitális kort élünk, a kütyük szinte kiiktathatatlanok és talán nem is a teljes “kütyümentességre” van szükség. Ha megkérdezed a nagyit, biztosan elmeséli, hogy annak idején az asztalnál olvasás volt olyan tiltólistás, mint ma az asztalnál kütyüzés.
Emlékszel, mik voltak a kedvenc játékaid? Biztos fel tudsz sorolni legalább kettőt, hármat. És, ha leírom: jojó, keljfel Jancsi, hullahopp, mikado (marokkó), Gazdálkodj okosan, kaleidoszkóp, üveggolyó, építő- és fajátékok… biztosan van legalább kettő olyan benne, amiről eszedbe jut egy konkrét játékélmény.
Teret adtak a kreativitásnak, némelyiket nevezhetjük akár
☺ mozgásfejlesztőnek (mint a hullahopp),
☺ a finommotorikát fejlesztőnek (mint a mikado),
☺ gondolkodásra és tervezésre ösztönzőnek, ahol megismerkedünk a pénz fogalmával (Gazdálkodj okosan),
☺ vagy fantáziát serkentőnek (üveggolyók, kaleidoszkóp).
És ha most ezeket írom: zenélő, éneklő állat, amit rá lehet tenni a játék vécére, távirányítós autó, Barbie busz mindenféle miniatűr kiegészítővel, vagy pontos, lépésről-lépésre instruáló építős játékok?
Nem azt állítom, hogy hasztalanok. Mindössze nem adnak olyan nagy teret a kreativitásnak, mint a készségfejlesztő játékok. Ezen felül a gyerekeknek nem kell használniuk annyira a fantáziájukat, készen kapják a legújabb, legtrendibb játékokat.
Soknak még értelme sincs, mindössze a szülő kap 5-10 percet, felteszem nem ezzel a szándékkal fizetett érte olykor irreális összegeket.
“Egyszer megvásároltuk a lányomnak azt a játék bababiciklit, amelyre hónapok óta ácsingózott, mert éppen passzolt az egyik kedvenc babájához. A bicikli mindössze egyetlen napja volt az övé, amikor egy véletlennek köszönhetően összetört. Nem bírta a műanyag. Volt ám sírás és csalódás. Aztán előkerestem egy körülbelül 15-20 éves fa biciklit, ami szintén tökéletesen illeszkedett a játékhoz. Az még ma is játék, és évek múltán is az marad.” - meséli egy anyuka.
Elkerülhetetlen, hogy szót ejtsünk a kütyükről
“Mikor jöttem rá arra, hogy túl sokat van a kezemben a telefonom? Amikor a gyerekem azt játszotta, hogy én vagyok, és egyfolytában telefonált vagy épp üzenetet írt a játékmobilján. Nem ért rá rám figyelni. A maga gyermeki módján úgy vágott arcon a felismeréssel, mit csinálok, hogy fogalma sem volt róla.” - mesélte egy barátnőm.
Sok helyen, sok cikket találunk a neten digitális nevelés témában, és a vélemények is elég megosztóak, hány évesen szabad kütyüt adni egy gyerek kezébe.
Nem vagyok szakember, így semmiképpen nem fogok most erre vonatkozó javaslatot írni. Nálunk a digitális eszközök korlátozva vannak és a közös játék, kreatív foglalkozások, szabad levegőn való szabad játék van az előtérben. Nem tudom kivédeni, hogy a gyerek ne lásson mobilt a kezemben, azonban a szülő én vagyok, az én feladatom ezt kordában tartani. Nem indok az sem, hogy ha én használom, akkor tőle hogyan várnám el, hogy ne tegye. Lát dohányzó családtagokat is, mégsem kínáljuk meg egy szál cigivel.
Miért éppen ezt hoztam fel példának?
Vannak egészen kicsi gyerekek, akik függővé váltak az online tértől, az online játékoktól vagy akár a tévétől. Ez azért van, mert az agynak olyan területeire hat, amelyek a függőség kialakulásáért felelősek.
Ez azért veszélyes mert eleinte bár annyit érzékel a szülő, hogy a gyermeke egyre több időt tölt a digitális térben, azonban ez később kihatással lehet a tanulási kedvére és eredményére, tehát már a gyerekszobában befolyással vagyunk a tanulmányaira és a jövőjére. Ha kontroll nélkül hagyjuk a digitális tevékenységeiket, akkor örökös küzdelem és rengeteg konfliktus várhat.
És most engedd meg, hogy megoldásokat kínáljunk neked, nektek.
“Segíts, hogy egyedül csinálhassam” - néhány gondolat a Montessori-módszerről
Aki gyerekek fejlesztése kapcsán olvasgat, nagy valószínűséggel belebotlik Maria Montessori nevébe. Egy nő, aki bevezette az óvodákba a kis székeket, kis asztalokat és a játékokat a polcokra elérhető magasságban. Egy orvosnő, pedagógus és pszichológus, aki fenekestül felforgatta az addigi, gyerekneveléssel kapcsolatos elgondolásokat…jó irányba.
Tanai között az egyik fontos megállapítás az, hogy ahogyan a fejlődésnek is vannak egyes szakaszai, úgy vannak bizonyos készségek, amelyekre egyes életkorokban fogékonyabbak a kicsik. A készségfejlesztő játékokat ezért is érdemes életkorra tekintettel választani.
Az, hogy a gyerekünk milyen felnőtté válik és mennyire könnyen veszi majd az akadályokat, nem csupán a gyerekszobában dől el, de fontos helyszíne annak, hogy milyen lehetőségeket kap.
Ha fejlesztő játékokról van szó, nem szabad elmenni a Montessori ihlette játékok mellett. A formaillesztő- vagy fűzős játékok, toronyépítők és számolótáblák mind-mind helyet kapnak itt. Ismerősek ezek ugye?
Sokan nem is gondolják vásárláskor, hogy milyen jól tudják fejleszteni a kicsiket ezek a játékok.
Mutatunk valami izgalmasat: a nyílt végű játékokat
A két leggyakoribb, ám természetes felnőtt reakció ezekre a játékokra:
➙ "Micsoda?"
➙ "Mit lehet ezekkel kezdeni?"
A nyílt végű játékok esetén nincs konkrét instrukció, hogyan kell őket játszani. Végtelen variációt rejtenek magukban.
Olyan játékokra gondolj, amelyek
☺ kreativitásra ösztönöznek,
☺ fejlesztik a fantáziát
☺ és tulajdonképpen a végtelenségig játszhatók.
Ilyen nyílt végű játékok az építőkockák, a szivárványok, a kis tálak, a mandalák és minden olyan egyszerű eszköz, amellyel a gyermek órákon át „elvan”.
A nyílt végű játékok esetében ugyanis minden csak a gyermeki képzelőerején múlik. Ha akarja, tornyot épít a kockáiból, ha akarja, autópályát vagy babaházat.
Én azt mondom, próbáld csak ki, magad is meg fogsz lepődni!
Ahogy egy gyereket nagy valószínűséggel nem kötnek le a politikai témák, infláció és az, mennyibe kerül a sarki boltban a túrórudi, úgy mi, felnőttek is nehezen képzeljük el, mit tud kezdeni a gyermek ezekkel a nyílt végű fajátékokkal. El kell fogadni, hogy gyermekek és felnőttek között alapvető különbségek vannak. Banálisnak hangzik, de ahogyan te nem állsz le percekig nézni a katicát, hova igyekszik és valószínűleg kevésbé leled örömöd a pocsolyában való ugrálásban is, ennélfogva van néhány játék, amely a gyerekek “szakterülete”. Nekünk ezt nem megérteni kell, csupán tudomásul venni, és támogatni benne.
Ne engedjük, hogy a társasjátékokat és a mesélést kiszorítsák az újhullámos “divat” játékok
Mi a legtöbb, legjobb, legszuperebb, amivel semmi nem veheti fel a versenyt? A legnagyobb építőjáték-készlet? Vagy a legújabb 3D szemüveg, ami még a haveroknak sincs meg? Netán egy vadiúj videójáték? Ugye tudod, hogy ezek közül egyiksem? Még annak a gyereknek sem, akinek ezek olvasásakor felcsillan a szeme.
A válasz az, hogy Te. Te és az időd. Ülj le vele társasjátékozni. Már egész kicsiknek is elérhetőek társasjátékok, s meg fogsz lepődni azon, hogy te magad is élvezni fogod. Akár régi retro társasról legyen szó, akár a számtalan új közül bármelyik. Az is lehet, hogy ha nem ő nyer, bosszús lesz.
Olvass neki mesét. Olvasd el neki azokat a meséket, amelyeket neked is olvasott az anyukád, apukád vagy a nagyi. A mesék elképesztően meg tudják mozgatni a gyerekek fantáziavilágát, és hozzásegíti őket ahhoz, hogy bővüljön a szókincsük és fejlődjön a szövegértési képességük is.
Persze nem egy varázsbabbal vagy a boszorka kemencébe dugásával, de valljuk be, ilyesmi nekünk, felnőtteknek is eszünkbe jut, ha a főnökünknek éppen morcosabb napja van. Nemde?
Útravaló üzenetek a tarisznyádba
Ha nem is kizárólag a játékoknak, készségfejlesztő játékoknak van szerepük abban, valakiből mennyire válik magabiztos és határozott felnőtt, a szerepük mégis vitathatatlan ebben.
A gyerekek egyenesen “ácsingóznak” a felnőtt dicséretére, az élő szóra (a játékok géphangja helyett), a közös játékra, valamint az együtt töltött időre. Arra, hogy körbevegye őket a törődés, a biztonság mert akkor van önbizalmuk, mernek kérdezni, kíváncsiak és ösztönös vágyuk felfedezni az őket körülvevő világot.
Sikeresebb felnőtt abból a gyerekből válhat:
☺ Aki önmaga lehet, akinek szabad kérdezni, kap válaszokat és gondolkodhat, lehet kreatív, használhatja a képzeletét, fantáziáját, kézügyességét.
☺ Aki nem fél elbukni mert tudja, hogy ha feláll, újra meg tudja próbálni.
☺ És aki megtapasztalja azt, hogy a világ színes, érdekes és izgalmas, és el tudja helyezni benne magát.
Bízunk benne, hogy tanácsaink hasznodra válnak majd, és segítenek kiválasztani a megfelelő, időtálló - sőt, akár környezetbarát - fejlesztő játékokat a játékboltok hatalmas kínálatában.
Anyaparadicsom: értéket képviselünk, a gyerekszobától az irodáig.
Amennyiben hasznosnak találtad a cikket, bátran oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel. Köszönjük! :-)